ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: ΤΡΟΠΟΙ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ
- Τι εννοείται μεταφορά με συσκευασίες;
- Η μεταφορά των στερεών εμπορευμάτων χωρίς αμπαλάρισμα.
- Η μεταφορά των εμπορευμάτων σε συσκευασίες που έχουν κατασκευαστεί σύμφωνα με τους κανονισμούς της Συμφωνίας ADR.
- Η μεταφορά των εμπορευμάτων σε συσκευασίες αποκλειστικά μεταλλικές.
- Τι εννοείται μεταφορά σε δεξαμενή;
- Εννοείται αποκλειστικά η μεταφορά καυσίμων σε ένα ή περισσότερα δοχεία (τοποθετημένα σε οχήματα), που έχουν χωρητικότητα μεγαλύτερη των 1000 λίτρων.
- Η μεταφορά στερεών εμπορευμάτων, υγρών ή αερίων σε μεγάλα δοχεία για χύμα μεταφορά που έχουν χωρητικότητα μεγαλύτερη των 450 λίτρων.
- Η μεταφορά των στερεών εμπορευμάτων (σε σκόνη ή κόκκους) ή υγρών σε δεξαμενή χωρητικότητας μεγαλύτερης των 1000 λίτρων.
- Τι εννοείται χύδην μεταφορά;
- Η μεταφορά εμπορεύματος σε σκόνη ή κόκκους σε ένα ανατρεπόμενο αμάξωμα σκεπασμένο με μια τέντα.
- Η μεταφορά ενός στερεού εμπορεύματος ( σε σκόνη ή κόκκους) σε ένα όχημα με ένα δοχείο που ονομάζεται «δεξαμενή σιλό».
- Η ταυτόχρονη μεταφορά εμπορευμάτων που περιέχονται σε συσκευασίες και δεξαμενές.
- Ένα εμπορευματοκιβώτιο:
- Είναι μια μονάδα φόρτωσης που μεταφέρεται μόνο όταν είναι τελείως κενό.
- Είναι μια μονάδα φόρτωσης που στερεώνεται στο πλαίσιο ενός οχήματος με μόνιμο τρόπο.
- Είναι μια μονάδα φόρτωσης ειδικά φτιαγμένο για να μετακινείται ακόμα και όταν είναι φορτωμένο.
- Οι ύλες της κλάσης 2 πρέπει να μεταφέρονται:
- Σε δοχεία ερμητικά κλειστά.
- Μόνο σε φιάλες που φέρουν μανόμετρο.
- Μόνο σε φιάλες με χωρητικότητα μικρότερη των 100 λίτρων.
- Για να μεταφερθεί μια ποσότητα αερίου που να συμφέρει οικονομικά πρέπει:
- Να τη συμπιέσουμε και να τη ψύξουμε συγχρόνως.
- Να την εξατμίσουμε πολύ γρήγορα.
- Να τη θερμαίνουμε.
- Για να αυξήσουμε τη μεταφερόμενη ποσότητα, τα αέρια μπορούν:
- Να θερμανθούν.
- Να υγροποιηθούν (υπό πίεση) δηλ. γίνονται υγρά αυξάνοντας τη θερμοκρασία ή/και μειώνοντας την πίεση.
- Να συμπιεστούν, δηλ. παραμένουν στην αέρια φάση (π.χ. το οξυγόνο σε φιάλες).
- Ένα αέριο μπορεί να περάσει από την υγρή φάση εάν:
- Συμπιεστεί και ψυχόμενο σε θερμοκρασίες μικρότερες από τη κρίσιμη θερμοκρασία.
- Το αφήσουμε να διασταλεί μέχρι να φθάσει στο κρίσιμο όγκο.
- Αυξηθεί ο όγκος μέσα στον οποίο πρέπει να περιέχεται.
- Το έγγραφο μεταφοράς είναι υποχρεωτικό ακόμα και στην περίπτωση των αποβλήτων κατά ADR;
- Όχι, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένα έγγραφο που περιέχει μόνο την εμπορική ονομασία του αποβλήτου.
- Ναι, όμως μόνο για ποσότητες μεγαλύτερες των 5 t.
- Ναι, πρέπει να τηρείται η μέθοδος συμπλήρωσής του που προβλέπεται από τη Συμφωνία ADR.
- Πως πρέπει να είναι συμπληρωμένο το έγγραφο μεταφοράς σχετικά με ένα απόβλητο κατά ADR;
- Για παράδειγμα: απόβλητο, UN 1230, μεθανόλιο, 3 (6.1) ΙΙ.
- Για παράδειγμα: αμίαντος σκούρος, απόβλητο της κλάσης 9.
- Δε χρειάζεται να γραφεί το νούμερο UΝ.
- Τα έγγραφα στο όχημα (υποχρεωτικά από τη Συμφωνία ADR) για μια μεταφορική μονάδα είναι:
- Οι γραπτές οδηγίες σχετικά με τα μεταφερόμενα επικίνδυνα εμπορεύματα.
- Η άδεια των Τελωνειακών Αρχών που ζητείται πριν από ένα ταξίδι στο εξωτερικό.
- Η ειδική άδεια που επιτρέπει τη φόρτωση και την εκφόρτωση στο εσωτερικό των εργοστασίων.
- Για ποιο λόγο χρειάζεται το έγγραφο μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων κατά τη μεταφορά ADR;
- Για να γνωρίζεις τις επεμβάσεις πρώτων βοηθειών.
- Για να τιμολογηθεί η μεταφορά.
- Για να γνωρίζεις και να ταυτοποιείς ακριβώς το επικίνδυνο φορτίο.
- Στο έγγραφο μεταφοράς σχετικά με τη μεταφορά συσκευασιών κατά ADR, πρέπει να φαίνονται:
- Το όνομα και η διεύθυνση του αποστολέα και του παραλήπτη.
- Οι συμπεριφορές που ο οδηγός πρέπει να υιοθετήσει σε περίπτωση ατυχήματος.
- Ο αριθμός των πινακίδων κινδύνου που πρέπει να μπουν στο όχημα.
- Το έγγραφο μεταφοράς σχετικό με τα επικίνδυνα εμπορεύματα:
- Πρέπει να εκδίδεται από τον μεταφορέα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του
- Πρέπει να περιέχει όλες τις πληροφορίες που προκαθορίζονται στη Συμφωνία ADR.
- Μπορεί να περιέχει μόνο όσα ο αποστολέας κρίνει από τη Συμφωνία ADR.
- Οι γραπτές οδηγίες σε περίπτωση ατυχήματος για τον οδηγό:
- Πρέπει να είναι γραμμένες στην/στις γλώσσα/γλώσσες του κράτους στο οποίο πραγματοποιείται η μεταφορά και οπωσδήποτε σε μια γλώσσα που ο οδηγός και το πλήρωμα είναι σε θέση να κατανοήσει.
- Περιέχουν πληροφορίες χρήσιμες σχετικά με το δρομολόγιο και τις στάσεις που θα πραγματοποιηθούν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
- Συντάσσονται από τη μεταφορική εταιρία η οποία τις παραδίδει στον οδηγό.
- Οι γραπτές οδηγίες σε περίπτωση ατυχήματος:
- Πρέπει να δίνουν πληροφορίες σε περίπτωση πυρκαγιάς.
- Που είναι σχετικές με το ταξίδι, κατά τη διάρκειά του, διατηρούνται στην καμπίνα οδήγησης μαζί με εκείνη των τελευταίων 3 μηνών εργασίας.
- Πρέπει να διαβαστούν από τον οδηγό μόνο σε περίπτωση ανάγκης.
- Οι γραπτές οδηγίες σε περίπτωση ατυχήματος:
- Μπορούν να προβλέψουν ότι σε περίπτωση μικρών απωλειών ο οδηγός, με χώμα, με άμμο ή άλλο, θα αποτρέψει τη ροή στα φρεάτια.
- Πρέπει να τις συμβουλευτεί μόνο όταν έχει συμβεί ένα ατύχημα.
- Μπορούν να ζητηθούν δια μέσου φαξ.
- Ποιος είναι υπεύθυνος για τις πληροφορίες που περιέχονται στις γραπτές οδηγίες για τον οδηγό;
- Η μεταφορική εταιρία.
- Ο οδηγός του οχήματος.
- Ο αποστολέας.
- Οι γραπτές οδηγίες για τον οδηγό που βρίσκονται στην καμπίνα του οχήματος και μεταφέρει 2 διαφορετικές επικίνδυνες ύλες πρέπει να αναγράφουν:
- Μόνο για εκείνη την ύλη που είναι πιο επικίνδυνη.
- Μόνο για τις μεταφερόμενες ύλες που θα ξεφορτωθούν τελευταίες από το όχημα.
- Για όλες τις επικίνδυνες ύλες
- Το φύλλο με τις γραπτές οδηγίες για τον οδηγό:
- Πρέπει να έχει τα περιγράμματα κόκκινα.
- Πρέπει να φέρει την πληροφορία της ειδοποίησης, σε περίπτωση ατυχήματος των άλλων χρηστών του δρόμου, της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής.
- Πρέπει να δείχνει το όνομα και τον αριθμό τηλεφώνου του υπευθύνου φόρτωσης.
- Οι ύλες της κλάσης 3, μπορούν να μεταφερθούν:
- Σε οποιοδήποτε τύπου κλειστό όχημα, ανοικτό ή με μουσαμά, αρκεί να έχει συσκευαστεί σε κατάλληλα δοχεία.
- Μόνο σε οχήματα ανοικτά για να παίρνουν αέρα.
- Πάντα σε θερμοκρασία ελεγχόμενη ή καθορισμένη.
- Οι ύλες κλάσης 4.1 κατά τη μεταφορά πρέπει:
- Να κρατούνται μακριά από πηγές θερμότητας και από την ηλιακή ακτινοβολία.
- Να προστατεύονται από την βροχή και την υγρασία.
- Πάντα να βρίσκονται μακριά από διαβρωτικά προϊόντα.
- Οι ύλες της κλάσης 4.2 πρέπει να μεταφέρονται:
- Πάντα σε ελεγχόμενη θερμοκρασία.
- Μόνο σε ανοικτά οχήματα.
- Για μερικές ύλες σε συσκευασίες ερμητικά κλειστές.
- Οι ύλες της κλάσης 4.3 πρέπει να μεταφέρονται:
- Γενικά σε κλειστά δοχεία ή με μουσαμά.
- Προστατευόμενες από την σκόνη που βρίσκεται στον αέρα.
- Σε ανοικτά οχήματα για να διαχέονται πιθανές εκπομπές αερίων.
- Οι ύλες της κλάσης 5.1 πρέπει να μεταφέρονται:
- Μόνο σε δοχεία αλουμινίου.
- Πολλές από αυτές σε κλειστά οχήματα ή με μουσαμά, με αδιάβροχο μουσαμά και όχι εύφλεκτο.
- Μακριά από διαβρωτικά υγρά.
- Οι ύλες της κλάσης 5.2 πρέπει γενικά να μεταφέρονται:
- Σκεπασμένη από ένα στρώμα νερού.
- Σε χώρους φόρτωσης ερμητικά κλειστά στον αέρα.
- Οι πιο επικίνδυνες, σε οχήματα ισοθερμικά, ψυχόμενα ή ψυγεία και διατηρούμενες σε μια θερμοκρασία ελεγχόμενη.
- Κατά τη μεταφορά τοξικών αερίων:
- Είναι ανάγκη πάντα να διατηρούνται σε θερμοκρασία πολύ χαμηλή μικρότερη από εκείνη της αποσύνθεσης.
- Πρέπει να αποφεύγεται η επαφή με τους ατμούς τους.
- Είναι ανάγκη να εξασφαλιστεί ότι δε θα έρθουν σε επαφή με τον αέρα.
- Οι ύλες της κλάσης 8, πρέπει να μεταφέρονται:
- Μόνο σε συσκευασίες γυαλιού ή κεραμικό.
- Πάντα σε ανοικτά οχήματα για να διαχέονται πιθανές απώλειες υγρών ή ατμών.
- Σε δοχεία που είναι κατασκευασμένα από υλικά που δε μπορούν να αντιδράσουν επικίνδυνα με το περιεχόμενό τους.
- Οι ύλες της κλάσης 9, πρέπει να μεταφέρονται:
- Μόνο με τις προφυλάξεις χρήσης για τις εύφλεκτες υγρές ύλες.
- Αποφεύγοντας να συμμετέχουν σε μια πυρκαγιά.
- Όπως οι μη επικίνδυνες ύλες.
- Τα επικίνδυνα απόβλητα κατά ADR πρέπει να μεταφέρονται:
- Με οχήματα εξοπλισμένα σύμφωνα με τη Συμφωνία ADR.
- Με οποιοδήποτε βυτίο, αρκεί να είναι κατάλληλο τουλάχιστον για μια κλάση κινδύνου κατά ADR.
- Μόνο με ειδικά οχήματα.
- Η επισήμανση (ετικέτες) των συσκευασιών:
- Μπορεί να αποτελείται από μια ετικέτα κυκλικής μορφής.
- Πρέπει να γίνεται με ευθύνη του αποστολέα.
- Μπορεί να αποτελείται από 2 ετικέτες με εξαγωνική μορφή.
- Η σήμανση των συσκευασιών (Αριθμός UN):
- Πρέπει να γίνεται από τον οδηγό.
- Μπορεί να είναι δύο αριθμοί.
- Πρέπει να γίνεται με ευθύνη του αποστολέα.
- Τα έγγραφα στο όχημα για μια μονάδα μεταφοράς κατά ADR, υποχρεωτικά για τη μεταφορά συσκευασιών, σε διεθνές επίπεδο είναι:
- Μια ενημερωμένη φωτοτυπία όλης της ισχύουσας Συμφωνίας ADR.
- Οι γραπτές οδηγίες για όσα επικίνδυνα εμπορεύματα έχουν μεταφερθεί την τελευταία εβδομάδα.
- Το έγγραφο μεταφοράς σχετικά με τις συσκευασίες.
- Σε ποιο έγγραφο περιέχονται οι πληροφορίες σχετικά με τους κινδύνους από τα μεταφερόμενα επικίνδυνα εμπορεύματα και τα μέτρα που πρέπει να λάβει ο οδηγός σε περίπτωση ατυχήματος;
- Στις γραπτές οδηγίες ή οδηγίες ατυχήματος που βρίσκονται πάντα μέσα στο όχημα.
- Σε κανένα έγγραφο, επειδή ο οδηγός πρέπει να είναι έτοιμος για κάθε πε-ρίπτωση ανάγκης και επειδή κατέχει πιστοποιητικό επαγγελματικής κατάρτισης κατά ADR.
- Στο Έγγραφο Μεταφοράς που βρίσκεται πάντα μέσα στο όχημα.
- Οι πορτοκαλί πινακίδες (συμπληρωμένες ή κενές) τοποθετούνται:
- Μόνο στο επικαθήμενο όχημα.
- Στις μεταφορικές μονάδες.
- Μόνο στα βυτιοφόρα οχήματα.